Welcome back!
En aquesta nova entrada partirem de la idea o concepció que té la teoria constructivista de l'ensenyament-aprenentatge per tractar el tema dels llibres il·lustrats.
Segons aquesta teoria, l’ensenyament o el foment de la competència escrita en Educació Infantil a
través del caràcter instrumental, es planteja com un mitjà per resoldre
necessitats pràctiques i concretes. Partint de les idees prèvies de l'alumnat sobre la lectura i l'escriptura (passen el dit per les paraules d'esquerra a
dreta, diferencien el dibuix de l'escriptura, ...) i del professorat, s'intenta
construir un pensament sobre el llenguatge escrit mitjançant l'aprenentatge
significatiu, en el qual es treballarà amb textos reals, entesos com la unitat
bàsica de comunicació escrita que té significat, utilitzant sempre el
llenguatge amb una intenció, amb un ús que pot variar.
D'altra banda, seria important crear una experiència de creació
lecto-literària per a un aula d’Infantil. Com a exemple podríem prendre el següent cas:
A la biblioteca del
centre reunirem a l'alumnat de classe per fer-lo saber que hi ha un tresor
amagat per la biblioteca. Els xiquets/es deuran guiar-se per imatges amb el nom
corresponent dels llocs per trobar el tresor.
Una vegada trobat el tresor, hi hauran
tants llibres com alumnes a la classe, de manera que cadascú tindrà un llibre.
Finalment, una vegada tornen a l’aula,
amb ajuda del mestre aniran seguint la lectura amb ajuda de les il·lustracions i
tindran que ser capaços de crear un final alternatiu, el qual deuran realitzar
un dibuix del final que imaginen i deixar-lo dins del llibre per a que un altre
alumne/a puga gaudir de diversos finals alternatius.
D'altra banda, també resulta atractiu poder treballar amb experiències o recursos online. Una experiència del recurs online
aprendretextos.com en Educació Infantil és la següent: Reconstrucció de contes per a gravar-los.
L'activitat tracta de reproduir un text conegut
per a ser registrat. Per això, és una activitat que permet treballar l’expressió
oral de l’alumnat, ja què les seues veus seran registrades, quedaran fixades a
la gravació i això és un motiu per fer un treball de preparació.
Fent èmfasi no tan sols en la recuperació i reconstrucció del contingut,sinó també de “les mateixes paraules i expressions del conte”. Aquesta experiència de llenguatge literal ajuda a l’alumnat a produir estructures i formes que en altres contextos d’expressió oral no apareixerien. La gravació de contes llegits pels xiquets/es suposa un treball previ de reexplicació del conte que es reprodueix.
Fent èmfasi no tan sols en la recuperació i reconstrucció del contingut,sinó també de “les mateixes paraules i expressions del conte”. Aquesta experiència de llenguatge literal ajuda a l’alumnat a produir estructures i formes que en altres contextos d’expressió oral no apareixerien. La gravació de contes llegits pels xiquets/es suposa un treball previ de reexplicació del conte que es reprodueix.
Per finalitzar, acabarem amb el conte o àlbum il·lustrat que
elegiria per treballar-lo, aquest seria: ¡A la cama, Hipo! de
Marcus Pfister, en el qual ensenya als xiquets una sèrie de rutines com:
llavar-se les mans, llavar-se les dents, posar-se el pijama, etc.. abans d’anar
a dormir. Aquest conte tracta les competències següents:
- Competencia en comunicació lingüística.
- Competencia en el coneixement i la interacció amb el mon físic.
- Competencia social y ciutadana.
- Competencia aprendre a aprendre
- Autonomía e iniciativa personal.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada